خدمات لوله کشی تهران پایپر 09129352189

اجرا و تعمیرات لوله کشی آب گاز شوفاژ و فاضلاب ساختمان

خدمات لوله کشی تهران پایپر 09129352189

اجرا و تعمیرات لوله کشی آب گاز شوفاژ و فاضلاب ساختمان

اجرا و تعمیرات لوله کشی شبانه روزی

نصب و تعمیرات موتورخانه

سرویس پکیج دیواری و کولر

نصب و تعمیر شیرالات

http://tehranpiper.ir

۱ مطلب در فروردين ۱۴۰۳ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

پروانه کولر آبی را چگونه عوض کنیم

پروانه کولر آبی را چگونه عوض کنیم؟ یکی از سوالاتی است که افراد عادی و بعضی از سرویس کاران و تعمیرکاران کولر همواره با آن مشکل داشته و برای بسیاری از آنها خیلی مشکل به نظر میرسد. اما اگر کمی حوصله داشته باشید و با دقت این مقاله را خوانده و گام به گام عمل کنید, میتوانید به راحتی کار تعویض پروانه کولر آبی را خودتان انجام دهید. 

کولر آبی یک موتور دارد که توسط تسمه و دیگر تجهیزات نیروی خود را به پروانه انتقال داده و پروانه را میچرخاند تا پروانه هوای خنک موجود در کولر را به سمت کانال پرتاب کند. بعضا لق زدن, شکستگی و تاب برداشتن شفت باعث خرابی شفت و پروانه شده و ما حتی در بسیاری از خرابی های شفت ناچار هستیم که شفت و پروانه را تواما عوض کنیم. 

پروانه یا فن کولر آبی یک وسیله فلزی به شکل هندسی استوانه است که توسط شفت داخل خود انرژی دورانی را به باد تبدیل کرده و به کانال کولر انتقال میدهد. این استوانه فلزی که پره هایی دور آنرا فرا گرفته اند, هوای سرد داخل کابین کولر را با گردش مستمر منتقل کرده و از این رو ممکن است به عللی همچون فشار اجسام خارجی یا طول عمر زیاد, مستهلک شود. خرابی پروانه کولر ممکن است موجب ایجاد سر و صدا و یا کاهش قدرت کولر شود.

پروانه کولر در داخل قسمت حلزونی کولر که بخشی از بدنه و کانال کشی داخلی کولر محسوب میشود, قرار دارد, اما بعضا به اشتباه پروانه کولر , حلزونی کولر نیز نامیده میشود. اما پروانه کولر در واقع فن یا بادزن کولر است.

کج شدن و شکستگی پره های پروانه, تاب برداشتن شفت, گشاد شدن محل نصب شفت داخل پروانه یا یاتاقان , زنگ زدگی شفت از عواملی هستند که موجب سر و صدای ناهنجار کولر میشوند. علاوه بر این ناتراز بودن پروانه ممکن است به موتور کولر فشار وارد کرده و موجب خرابی کولر شوند.

گیرپاز کردن یاتاقان کولر نیز باعث فشار به شفت و تاب برداشتن پروانه میشود. از آنجایی که شفت محور اصلی داخل پروانه بوده معمولا تعویض پروانه کولر آبی به همراه تعویض شفت و  حتی یاتاقان کولر انجام میشود.

نحوه نصب موتور کولر آبی

پروانه کولر آبی را چگونه عوض کنیم

پروانه کولر آبی را چگونه عوض کنیم در چند مرحله ساده

در ادامه و با دقت مراحل ریر را برای تعویض پروانه و شفت کولر آبی دنبال میکنیم.

  1. کولر را در حالت خاموش قرار داده و حدالمکان برق کولر را نیز جدا میکنیم.
  2. برزنت کولر را از کانال جدا کرده و کمی عقب میکشیم.
  3. باز کردن قاب و ورق محافظ پروانه کولر توسط یک پیچ گوشتی مرحله بعدی کار است.
  4. تسمه کولر را در می آوریم.
  5. پیچ هر دو پولی را توسط آچار آلن شل کرده و فولی بزرگ و کوچک را جدا میکنیم.
  6. باز کردن پیچ اتصال بین پروانه و شفت بخش بعدی کار است.
  7. در این مرحله بایستی شفت کولر را جای خود خارج کرده , تا تعویض پروانه کولر آبی انجام شود, اما در بسیاری از موارد شفت به راحتی خارج نشده و بایستی توسط مینی فرز اقدام به برش شفت از قسمت انتهایی کنیم. 
  8. بعد از خارج کردن شفت از پروانه مجددا با قراردادن شفت به همراه پلاستیک و واشرهای حدفاصل پروانه و شفت را سرجای خود قرار داده و اقدام به نصب پولی ها و یاتاقان سرجای خود میکنیم.
  9. در صورت فرسودگی و خرابی یاتاقان بهتر است , این قطعات نیز عوض شوند.
  10. سپس تسمه پروانه را نصب و عملکرد پروانه و شفت کولر را بررسی میکنیم.

نصب پمپ آب کولر

مواظب باشید تا, که در هنگام نصب پروانه جهت آنرا صحیح, چرا که در صورت برعکس بودن جهت پره های پروانه , کولر به جای پرتاب باد , هوای بیرون را به داخل کشیده و نقش هواکش و مکنده را ایفا میکند. 

در صورت دسترسی به فولی کش , ممکن است بدون نیاز به بریدن شفت, احتمال استفاده از شفت قدیمی باشد, اما به دلیل اینکه اغلب سرویس کار و تعمیرکار کولر آبی به این وسیله دسترسی نداشته و این کار ارزش اقتصادی ندارد و همچنین ریسک استفاده مجدد از شفت نسبت به قیمت ناچیز آن بالاست, معمولا به همراه تعویض پروانه کولر آبی, شفت نیز تعویض میشود. تعویض یاتاقان کولر آبی و واشرهای مربوطه در هنگام تعویض پروانه کولر آبی نیز توصیه میشود.

در انتها نصب برزنت کولر آبی و کلیه مراحل را برعکس انجام داده و هرگونه سرو صدای مشکوک به خصوص در بخش یاتاقان, شفت و پروانه را بررسی میکنیم.

تعویض پروانه کولر آبی کوچک

تعویض پروانه کولر آبی کوچک یا کولرهای پرتابل اتاقی که موتور آنها در داخل پروانه قرار دارد نیاز به تجربه بسیاری داشته و کار هر سرویسکاری نیست. از آنجا که اینکار کمی مشکل است, اینکار هزینه بالایی داشته و حتی بسیاری از مالکین ترجیج میدهند که یک کولر آبی نو بخرند.

تعویض بدنه کولر آبی

قیمت تعویض پروانه کولر آبی

قیمت پروانه کولر آبی بسته به سایز و کیفیت آن در حدود 500 تا 900 هزار تومان است که با شفت در حدود 800 تا 1/200 میلیون تومان هزینه خرید لوازم آن شده و بین 1 تا 1/200 نیز اجرت تعویض پروانه و شفت کولر آبی است. البته اگر کولر در ارتفاع یا وضعیت سخت باشد, اجرت تعویض بیشتر شده و مجموعا میتوان هزینه تعویض پروانه کولر آبی را بین 2 تا 2/5 میلیون تومان برآورد کرد.

در صورت نیاز به سرویس و تعویض پروانه کولر آبی در سراسر تهران با تعمیرات شبانه روی کولر آبی تهران پایپر تماس بگیرید.

  • اشکان حسینی