خدمات لوله کشی تهران پایپر 09129352189

اجرا و تعمیرات لوله کشی آب گاز شوفاژ و فاضلاب ساختمان

خدمات لوله کشی تهران پایپر 09129352189

اجرا و تعمیرات لوله کشی آب گاز شوفاژ و فاضلاب ساختمان

اجرا و تعمیرات لوله کشی شبانه روزی

نصب و تعمیرات موتورخانه

سرویس پکیج دیواری و کولر

نصب و تعمیر شیرالات

http://tehranpiper.ir

۱ مطلب در تیر ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

سیم کشی کولر آبی طبق رنگ بندی

برای نصب راحت تر برق کولر بهتر است سیم کشی کولر آبی طبق رنگ بندی انجام شود. سیم کشی کولر آبی یکی از قسمت های حساس در سرویس و تعمیر کولر آبی محسوب میشود.

در نصب قطعات برقی کولر مانند سیم کشی موتور کولر, پمپ آب کولر یا کلید کولر در اتاق, شناخت نحوه سیم کشی کلید کولر آبی مهم ترین قیمت کار است.  اصولا سیم کشی کلید کولر آبی جدید و قدیمی طبق رنگ بندی برق کولر و طبق الگو کار سختی نبوده و طبق تصاویر این صفحه میتوانید به راحتی اقدام به یادگیری سیم کشی کولر آبی و نصب برق کولر آبی کنید. سیم کشی کولر آبی به نوعی با خدمات برق ساختمان مرتبط است.

کولر های آبی از دو قطعه برقی اصلی به نام الکتروموتور یا دینام و پمپ آب کولر تشکیل شده اند و این قطعه بوسیله یک ترمینال برق داخل بدنه کولر تغذیه شده اند . علاوه بر این برای روشن و خاموش کردن کولر و کم و زیاد کردن دور موتور یک کلید کولر نیز در داخل آپارتمان نصب میشود .  سیم کشی کولر آبی از کلید کولر معمولا به صورت توکار به کولر متصل میشود .

سیم کشی کولر آبی چهار عدد  سیم جداگانه درون یک کابل دارد. در بیشتر کولرها شامل  4 رنگ آبی(نول), زرد(پمپ آب), قرمز یا قهوه ای(دور کند موتور) و مشکی( دور کند موتور) است. البته ممکن است در اثر تغییراتی مانند تعویض بدنه کولر آبی این رنگ بندی ها ممکن است متفاوت با وضعیت مشروح باشند.

اصولا رنگ آبی(نول) معمولا بدون ورود به کلیدکولر به صورت مستقیم وارد ترمینال یا جعبه برق تقسیم داخل اتاق کولر میشود.

  • سیم فاز اصلی ساختمان (قرمز) به عدد شماره یک کلید کولر نصب میشود.
  • سیم پمپ آب(زرد) به قسمت شماره ۲ کلید کولر متصل میشود.
  • سیم دور کند کولر ( قهوه ای یا قرمز) به قسمت شماره ۹ کلید کولر نصب میشود.
  • سیم دور تند کولر( مشکی رنگ) به قسمت شماره ۷ کلید کولر متصل میشود.

سیم کشی جعبه تقسیم کولر نیز عموما مطابق با رنگ بندی سیم کشی کلید کولر آبی همخونی دارد, اما اگر به دلایل مختلفی رنگ بندی سیم کشی به هم خورده بود, معمولا جعبه تقسیم برق یا ترمینال اتاق کولر آبی از بالا به پایین به ترتیب , دور تند, دور کند, سیم کشی پمپ و آخری یا سیم پایینی نول به رنگ آبی است.

نحوه سیم کشی کولر آبی طبق رنگ بندی

تعمیر سیم کشی کولر آبی

اتصالی , خرابی برق داخل کولر , ایراد در داخل کلید کولر مشکل در طول سیم کشی و خرابی کابل کولر و ایراد در سیم کشی ساختمان و فیوزها از مشکلاتی هستند که خرابی سیم کشی و از کارافتادن برق کولر را باعث میشوند.

سیم کشی کولر به طور استاندارد از چهار سیم ۲/۵ یا ۳ تشکیل شده است. استفاده از سیم کشی ضعیف و  غیراستاندارد میتوان باعث گرم شدن بیش از حد سیم ها , سوختگی سیم کشی و ایجاد حادثه شود . پس با استفاده از سیم و فیوز استاندارد و حداقل گرفتن متریال موجود بهتر است کار را به دوباره کاری و تولید خسارت نرسانیم .

برق رسانی و سیم کشی کولر آبی باید طوری از سقف عبور داده شود که با عایق کاری و ایزوگام لطمه وارد نکند.

برق و سیم کشی کولر درعین سادگی برخی مواقع با یک ناشیگری سیم کشی درزمان اولیه برقکاری کولر میتواند به مخاطرات و دردسر زیادی منجر شود که بعدا باید مجددا سیم کشی را انجام داد .

اتصالی , خرابی برق داخل کولر , ایراد در داخل کلید کولر مشکل در طول سیم کشی و خرابی کابل کولر و ایراد در سیم کشی ساختمان و فیوزها از مشکلاتی هستند که خرابی سیم کشی و از کارافتادن برق کولر را باعث میشوند.

سیم کشی کولر به طور استاندارد از 4 سیم 2/5تشکیل شده است. استفاده از سیم کشی ضعیف و  غیراستاندارد میتوان باعث گرم شدن بیش از حد سیم ها , سوختگی سیم کشی و ایجاد حادثه شود . پس با استفاده از سیم و فیوز استاندارد و حداقل گرفتن متریال موجود بهتر است کار را به دوباره کاری و تولید خسارت نرسانیم .

اولی برای فاز, دومی نول و سومی ارت برای تخلیه برق در زمان شوک الکتریکی.

درون ترمینال کولر دو مسیر سیم اصلی وجود دارد که از یکی ازآنها با احتساب سیم ارت پنج رشته سیم و مسیردیگری سه رشته سیم عبور میکند.

در قسمت اول یکی برای نصب پمپ آب کولر , یکی برای نول یک برای دورتند , یکی برای دورکند و آخری برای ارت میباشد. از کلید کولر یک رشته سیم فیلامنتی با سایز یک و نیم نصب شود.

کلید کولر:کلید کولر آبی در واقع از سه کلید تشکیل شده است:

یک کلید یک پل برای واتر پمپ

یک کلید یک پل برای راه اندازی دور کند

یک کلید برای تبدیل دور کند به دور تند

جابجایی دور کند و تند موتور کولر

برای اصلاح جابجایی دور کند و تند موتور کولر با تعویض محل نصب سیم قهوه ای یا قرمز(دورکند) با محل نصب سیم مشکی رنگ( دور تند) در جعبه تقسیم اتاق کولر میسر است. 

یکی شدن دور کند و تند موتور کولر

در صورت بروز مشکل یکسره شدن دور تند یا کند, ایراد احتمالی در خرابی و نقص پلاتین کلید کولر است.

در صورت نیاز به خدمات سیم کشی کولر آبی طبق رنگ بندی و تعمیرات کولر آبی شبانه روزی با ما تماس بگیرید.

 

  • اشکان حسینی