خدمات لوله کشی تهران پایپر 09129352189

اجرا و تعمیرات لوله کشی آب گاز شوفاژ و فاضلاب ساختمان

خدمات لوله کشی تهران پایپر 09129352189

اجرا و تعمیرات لوله کشی آب گاز شوفاژ و فاضلاب ساختمان

اجرا و تعمیرات لوله کشی شبانه روزی

نصب و تعمیرات موتورخانه

سرویس پکیج دیواری و کولر

نصب و تعمیر شیرالات

http://tehranpiper.ir

۱ مطلب در آبان ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

 گرفتگی لوله های سینک ظرفشویی

یکی از مشکلات داخل منازل گرفتگی لوله های سینک ظرفشویی و تکرار مداوم آن است. دلایل مختلفی برای گرفتگی وجود داشته که برخی از آنها طبیعی بوده و برخی از آنها به دلیل نصب نادرست و لوله کشی غیر استاندارد یا استفاده از تجهیزات نامناسب در سیستم دفع فاضلاب سینک ظرفشویی و لوله کشی آنهاست.

در این مطلب به بررسی انواع گرفتگی لوله های سینک ظرفشویی و روش های رفع جمع شدن آب پشت سینک ظرفشویی میپردازیم.

گرفتگی لوله های سینک ظرفشویی

علل گرفتگی لوله های سینک ظرفشویی

علت اصلی هر گرفتگی سینک ظرفشویی را میتوان وجود یک جسم خارجی یا جمع شدن توده لجن های جامد در مسیر دفع فاضلاب دانست. مسیر دفع فاضلاب از زیرآب که کف سینک قرار دارد شروع شده و تا لوله اصلی رایزر ساختمان که لوله فرعی فاضلاب آشپزخانه از آن منشعب است ادامه دارد. این مسیر شامل زیرآب , سیفون سینک ظرفشویی , لوله خرطومی , لوله فرعی فاضلاب بوده و تا سه راهی رایزر ادامه پیدا میکند. بعضا ممکن است انسداد لوله اصلی هم باعث این مساله باشد که در مطلب دیگری به صورت مفصل به آن پرداخته ایم.

به ندرت نصب نادرست سیفون و قرار گرفتن نادرست اجزا سیفون و خرطومی نیز ممکن است که دفع فاضلاب را با مشکل مواجه سازد.

به دلیل این سینک ظرفشویی محل شستشوی ظروف چرب و همچنین باقی مانده مواد اضافی حاصل از خورد و خوراک و پخت و پز است داخل فاضلاب  آشپزخانه مملو از چربی و مواد جامد ریز و درشت مختلف است. در صورت مراعات نکردن و نگذاشتن توری در استفاده از سینک به مرور این مواد جامد و چربی های در کف لوله و سیفون جمع شده و تشکیل یک کلونی و انباشت لجن را میدهند.

زدودن این روشها مهمترین راهکار در جهت رفع گرفتگی لوله های سینک ظرفشویی آشپزخانه به شمار میرود. منتها بایستی ابتدا مطمین شویم که این تجمع اتفاق افتاده و کجای سیستم فاضلاب دچار گرفتگی شده است.

هواگیری سینک ظرفشویی

هواگیری سینک ظرفشویی اصطلاحی است که برخی از افراد ناشی به کار میرود. وگرنه سینک ظرفشویی که گرفتگی فیزیکی در مسیر فاضلاب نداشته باشد نیازی به هواگیری نداشته و فاضلاب بایستی به راحتی دفع شود.

اب سینک ظرفشویی تخلیه نمی شود

هنگامی که آب سینک ظرفشویی تخلیه نمیشود بهترین کار خالی کردن آب سینک در تشت و باز کردن سیفون زیر سینک و تمیز کردن آن است.

جهت بازکردن راه آب سینک ظرفشویی ابتدا بایستی بررسی کنیم تا دلیل اصلی این نوع گرفتگی را تشخیص دهیم. برای اینکار بهتر است ابتدا راحت ترین کار یعنی چک کردن مسیر لوله های خروجی سینک را مورد واکاوی قرار میدهیم.

این نکته را هم یادآوری کنیم که بازکردن سینک ظرفشویی با استفاده از مواد شیمیایی و محلول های لوله بازکنی تجاری به ویژه اسیدهای قوی را به هیچ وجه برای رفع گرفتگی انتخاب نکنید, چرا که در کنار خطرناک بودن برای سلامتی , میتواند موجب آسیب زدن به سیفون و تجهیزات جانبی سینک شده و این محلول ها بیشتر یک راه حل موقتی و بدون اثر بلند مدت دارند. به طور کلی در رفع گرفتگی لوله فاضلاب, استفاده از روشهای فیزیکی بهتر و کارآمدتر از شیوه های شیمیایی است.

یکی از مهمترین دلایل گرفتگی سینک نحوه نادرست سینک و لوله خرطومی است که به داخل دیوار متصل است. نحوه قرار گرفتگی خرطومی در امتداد طولی لوله فاضلاب است و اگر این دهانه خرطومی به بدنه لوله یا اتصالات عمود باشد, ممکن است پس از مدتی با جمع شدن رسوبات چرب و ته مانده غذا و میوه یا مو به طور کلی موجب انسداد سیفون یا خروج آب از سینک به کندی شود. حتی ممکن است این گرفتگی در همان ابتدای نصب سیفون اتفاق بیفتد و این مورد نیز علت جمع شدن اب در سینک ظرفشویی باشد.

پس از چک کردن مواردی این چنینی بهتر است, مخزن سیفون ظرفشویی باز شده و در محلی غیر از آشپزخانه(مثل حیات یا توالت) کاملا تمیز شود. این کار بایستی حداقل سالی یکبار انجام شود, چرا که جدای از گرفتگی موجب زدودن رسوبات, بو و آلودگی های احتمالی میشود. این رسوب گرفتگی ممکن است در قسمت زیرآب سینک ظرفشویی خصوصا سینک های آشپزخانه دولگنه فانتزی پیش آمده, که در این صورت بایستی این قطعه از سیفون هم بایستی تمیز شود.

اگرگه  جمع شدن آب در یکی از لگن های سینک ظرفشویی, احتمالا زیراب سینک گرفتگی دارد که باید از یک پیچ گوشتی دوسو یا سکه اقدام به بازکردن راه آب سینک؛ شستشوی آن و نصب مجدد زیراب سینک کنید.

یکی از شیوه های باز کردن لوله سینک ظرفشویی استفاده از مواد شمییایی و محلول های لوله بازکن است. به طور کلی استفاده از محلولهای شیمیایی قوی در باز کردن راه آب ممنوع است, چرا که علاوه بر خسارت به محیط میتوان مخاطرات جسمی هم داشته باشد. برای اصلاح در خروج آب از سینک ظرفشویی میتوانید از موادی مانند آب گرم در ترکیب با پودر ماشین لباسشویی, نوشابه, سرکه, جوش شیرین و محلول های ضعیف لوله بازکنی آماده استفاده کنید. این مواد لوله بازکن نبوده و تا حدی به روند خروج کمک میکنند و برای لوله بازکنی بایستی از فنر لوله بازکنی با دستگاه ژنراتور یا درل استفاده کرد.

شاید بتوان گفت که علت گرفتگی لوله های سینک ظرفشویی در نیمی از انواع گرفتگی های آشپزخانه موارد فوق باشند, اما اگر با این انجام این 2 کار یعنی چک کردن خرطومی ظرفشویی و تمیز کردن سیفون ظرفشویی کار به نتیجه نرسید, بایستی به سراغ علت سوم که یکی از شایع ترین موارد گرفتگی لوله آشپزخانه است, برویم. در دلیل سوم جمع شدن آب در سینک ظرفشویی, انسداد لوله فاضلاب انشعاب گرفته است که بایستی با استفاده از تجهیزات لوله بازکنی رفع شود.

در مورد هزینه رفع گرفتگی لوله های سینک ظرفشویی در مقاله قیمت لوله بازکنی میتوانید جزییات را مشاهده کنید.

  • اشکان حسینی