خدمات لوله کشی تهران پایپر 09129352189

اجرا و تعمیرات لوله کشی آب گاز شوفاژ و فاضلاب ساختمان

خدمات لوله کشی تهران پایپر 09129352189

اجرا و تعمیرات لوله کشی آب گاز شوفاژ و فاضلاب ساختمان

اجرا و تعمیرات لوله کشی شبانه روزی

نصب و تعمیرات موتورخانه

سرویس پکیج دیواری و کولر

نصب و تعمیر شیرالات

http://tehranpiper.ir

۱ مطلب در مرداد ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

قوانین لوله کشی گاز منازل

آشنایی با قوانین لوله کشی گاز منازل میتواند از اجرای غیراستاندارد بسیار از گازکشی های غیراصولی جلوگیری کرده و جلوی بسیار از خطرات جانی و مالی را بگیرد. هرچند که بسیاری از مردم آشنایی نسبی به خطرات لوله کشی گاز نادرست دارند اما ممکن است برخی مواقع سهل انگاری و نادیده انگاشتن قوانین لوله کشی گاز منازل و ساختمان های غیر مسکونی باعث بروز خسارت های جانی و مالی شود.

برای خرید لوازم گازکشی بهتر است از عمده فروشی لوله و اتصالات تهران پایپ بازار خرید خود را انجام دهید.

به طور کلی گاز شهری تا درب ساختمان و بعد از کنتور توسط مجریان مورد تایید سازمان نظام مهندسی و طبق اصول و مقررات لوله کشی گاز اجرا میشود اما بعضا ممکن است برخی از تغییرات مثلا در لوله کشی گاز آشپزخانه یا دیگر قسمت های منزل به وجود بیاید که داشتن اطلاعات در این زمینه میتواند به ما کمک کند.

بغیر از جوشکاری ممکن است از شیوه های دیگر مانند لوله کشی فیتینگ و لوله کشی با لوله های پلیمری هم استفاده نمود که البته برای لوله کشی گاز خانگی مورد تایید شرکت گاز نیست ولی در سال های دور برای گازرسانی از لوله های فلزی و دنده ای استفاده میشده و درحال حاضر نیز برای انتقال گاز شهری از لوله های پلی اتیلن استفاده میشود. اما در لوله کشی گاز ساختمانهای مسکونی اینکار غیرمجاز تلقی میشود.

جهت خدمات لوله کشی گاز ساختمان با ما تماس بگیرید. برای استعلام به روز قیمت متری لوله کشی گاز به سایت خدمات لوله کشی تهران پایپر مراجعه شود.

قوانین لوله کشی گاز منازل

مقررات و قوانین لوله کشی گاز منازل

تاسیسات لوله کشی گاز ساختمان به اندازه ای حساس است که جهت اصلاح و جابجایی آن به ویژه اگر شکل کلی داشته باشد , نیاز به کسب مجوز از شرکت گاز و لوله کش مورد تایید سازمان مهندسی میباشد .

بیشترین تغییرات مورد بحث در این زمینه بخاطر تغییر دکوراسیون آشپزخانه و یا اضافه کردن و یا جابجایی گاز و خوراک پزی است .

لوله کشی گاز مسکونی یکی دیگر از مجموعه خدماتی است که توسط لوله کش های متخصص در این زمینه صورت می گیرد. اجرای تمامی این موارد می بایست با دقت نظر خاصی صورت گیرد تا از ایجاد خفگی و در پاره ای از موارد مرگ بر اثر گاز گرفتگی جلوگیری به عمل آورد. با توجه به حساس بودن این مسئله و خطرناک بودن گاز و گاز کشی در ساختمان ها حتما می بایست کلیه مراحل گازکشی را استادانه و بر حسب تخصص به پیش برد تا هیچ مشکلی به پیش نیاید. بنابراین لوله کشی گاز آشپزخانه حتما باید با رعایت بسیاری از موارد قانونی و استاندارد صورت گیرد که یک لوله کش گاز کلیه این جزییات را به در این راستا به کار می گیرد. در ادامه مطلب به برخی از این قوانین و استانداردها خواهیم پرداخت.

  1.  در خصوص طرح شیر مصرف گاز هر واحد و یا شیر های ساختمان  در نقشه مندرج شده  ولی از نصب انواع سه راهی و یا شیر اضافی خودداری گردد و با نمای نقطه چین نشان داده شود.
  2. لوله گاز پیش از کنتور باید  با فشار 10 پوند بر اینچ مربع یا پی اس آی تحت تست قرارگیرد ، در صورت عدم آببندی میتوانید از شیلنگ و سر شیلنگی بجای اتصال کنتور استفاده کنید.
  3. مهر لوله ها در کلیه اندازه ها  باید زمان بازرسی مشخص بوده و اتصالات و شیر بدون رنگ و ضد زنگ باشند.
  4. شیر نباید پشت وسیله گازسوز نصب شود و در دسترس باشد و فاصله شیر تا دودکش رعایت شود.
  5. شیر گاز آبگرمکن و سایر لوازم گاز سوز بهتر است سمت چپ با رعایت مسافت مجاز نصب شود.
  6. ساختمان دارای حداقل محیط قابل بهره برداری باشد. در و پنجره ها نصب شده و سقف سازه زده شده باشد.
  7. نصب دودکش در محیط خارج از سازه غیرقانونی میباشد. حتی مغازه موجود در یک ساختمان نیز نمی توانند دودکش گازسوز را در حیاط آپارتمان نصب کنند.
  8. شیر فرعی در آپارتمان های دارای کنتور گاز یکسان باید در راه پله نزدیک درب ورودی هر واحدنصب شود.
  9.  در آپارتمان های دارای کنتور جدا بهتر است از نصب شیر فرعی در تراس اتاق خودداری کرده و حدالامکان در تراس پذیرایی و آشپزخانه نصب شود. شاید تفکیک کنتور قیمت لوله کشی گاز خانگی را افزایش دهد , اما استقلال آن موجب افزایش امنیت میشود .
  10.  نصب بیش از یک اجاق در پارکینگ و مشاعات ممنوع است.
  11. در ساختمانهای کنتور مستقل نصب شیر قفلی قبل از کنتور  و شیر گازی اصلی بعد از کنتور الزامی است.
  12.  در سیستم کلکتوری با تعدد کنتور سایزینگ کلیه لوله ها با آخرین شیر مصرف آخرین مصرف کننده از علمک انجام گیرد.
  13. نصب روشنایی در نقاط مذکور خلاف مقررات است:
  14. روبروی دریچه باد کولر , فاصله زیر یک متر از در و پنجره سقف چوبی کمتر از ارتفاع دو متر هشتاد سانتیمتر, درسقف گچی فضای با سقف کمتر از ۲۵۰ سانتیمتر
  15. در  سراهی انشعابی که شیر روشنایی و بخاری از یک لوله اصلی منشعب میشوند و در کنج ۹۰ درجه قراردارند، حداقل فاصله شیر روشنایی از سه راهی سی تا پنجاه سانتیمتر باشد.
  16.  در کارخانه های برنج به علت اینکه گاز های حاصل از سوخت از طریق تراف و بعدازخشک کردن مستقیما” وارد فضای کارخانه میگردد، تهویه قوی و  مناسب در دوطرف دیوار برنج کوبی نصب گردد.
  17.  بخاری , آبگرمکن و پکیجهای بدون دودکش مورد تایید نمی باشد.
  18.  نانوایی فانتزی از مکانهای عمومی به حساب نمی آید.
  19. در لوله کشی گاز از شیرهای گازی استاندارد با نشان ملی استفاده شود.
  20. کمترین دهانه شومینه و پکیج ۱۵سانتیمتر بوده و باید تا یک متر بالاتر از پشت بام ادامه یابد. قیمت لوله کشی گاز پایپ سرویس از مهمترین مراجع قیمت لوله کشی گاز خانگی و سایر انواع لوله کشیهاست .
  21. لوله کشی بارفیکسی از عرض معبر و یا در طول کوچه از طریق نصب ساپورت خلاف مقررات میباشد.
  22. تعبیه حداقل یک  وسیله گازسوز در منازل مسکونی از بدیهیات است. در صورتیکه مکانی موقعیت و شرایط نصب بخاری و سایر لوازم گازسوز را نداشته باشد,نمیتواند انشعاب گاز بگیرد و بایستی از لوازم گرمایشی برقی استفاده نماید.
  23. در خانه ای که فقط یک بخاری نصب شده باشد ، محل نصب بخاری محل خواب محسوب شده و نصب و اجرای روشنایی در آن مکان ممنوع میباشد.
  24. در مورد مغازه هایی که میخواهند از یک کنتور مشترک استفاده کنند باید ,رضایت محضری مالکین جهت انشعاب گیری کنتور در یک مغازه با مشورت مهندس ناظرو نصب شیر قفلی در ارتفاع قابل دسترس در بیرون همه مغازه ها از لوله اصلی پس از کنتور.
  25. کنتور باید در محدوده قانونی ساختمان نصب شود و نصب کنتور در اماکن مشاعات آزاد است.
  26. در لوله کشی واحد های مسکونی – مغازه و یا ترکیب مسکونی تجاری لوله کشی گاز باید از محدوده خصوصی دیگران عبور نکند و در مشاعات لوله کشی انجام شود.
  27. ول کردن دودکش زیر هرگونه سقف و مکانی غیر هوای آزاد بطوریکه دودکش مستقیما و دایما با هوای آزاد در تماس نباشد خلاف و خطرناک است.
  28. به کار گیری از لوله های پلیمری و پلاستکی برای لوله کشی گاز ممنوع است. بهتراست به قیمت لوله کشی گاز خانگی خود را انجام ندهید و از عواقب کار بترسید .
  29. در اجرای لوله کشی گاز جهت تغییر مسیر فقط میتوان از زانوی استاندارد ۹۰ درجه بدون هرگونه برش و یا خمکاری استفاده کرد.
  30. در ساختمان های مسکونی که دارای واحد تجاری میباشند ، اختصاص هرگونه انشعاب از لوله کشی منزل مسکونی به مغازه ممنوع و رها کردن دودکش مغازه در واحد مسکونی نیز خلاف قانون است.
  31. برای آپارتمان هایی که از شوفاژ و یا پکیج بعنوان وسیله گرمایشی استفاده میگردد، نصب یک بخاری گازسوز برای مواقع خرابی شوفاژ ضروری به نظر میرسد.
  32. استفاده از شومینه بعنوان تنها وسیله گرمایی در سالن و بدون رادیاتور و گرمایشی از کف و فن کویل ممنوع میباشد.

پیدا کردن خرابی و نشت یابی گاز کار متخصصین با دستگاه است. اجرا گازکشی فقط با جوشکاری لوله گاز انجام میشود.

  • اشکان حسینی